Rapport från Internationella träffen i Estland

Hej alla Wimsor!
Jag fick en fråga om jag ville skriva om Estlandsresan, jag är inte bra på att skriva men jag skall försöka.
Jag har längtat till denna resa, tyckte att det skulle bli så kul, har aldrig varit i detta land. Carola och jag bestämde oss för att ta en lite annorlunda resväg än att bara köra till Stockholm och sen ta färjan, så vi tänkte att vi skulle köra genom Litauen och Lettland innan vi kom till Estland .

Vi började med att köra till Karlshamn och ta färjan över till Klaipeda, en tripp på ca 12 timmar. När vi körde av färjan så var vi långt ute i ett industriområde och när vi körde där ifrån så var det så spårigt i vägbanan av alla lastbilar att min tanke var hur ser det ut, hoppas det blir bättre! Men vi tog oss igenom staden och ut på en motorväg på väg till Riga. Till vår första övernattning i Riga var det enligt kartorna ca 30 mi. Det tar ju inte så långt tid att köra här hemma tycker man, men det tog nästan dubbelt upp. Det började bra med en jättefin motorväg som sen gick över till en lite mindre helt okej väg upp till Riga. Vi hade bestämt att vi skulle köra utanför Riga, så vi slapp köra genom staden. Men tyvärr så missade jag avfarten, så vi passerade Riga mitt i rusningstrafiken. Men det var en upplevelse att köra genom staden. Vilka vägar! Vissa ställe trodde jag knapp vi skulle klara av att ta oss genom med motorcykel, men gud vad man klarar mycket när man är mitt i skiten! Nu skall vi utanför Riga där vi hade bokat hotell på nätet. Men det blev en överraskning. Jättefint ställe och mycket trevlig personal. De var så rädda om våra motorcyklar att vi nästan fick parkera inne i lobbyn. Sen var det bara att äta och sova, men vilken god mat.

Vår resa fortsatte nu idag skulle vi köra till Järneda där träffen skulle vara. Vi körde iväg. Vägarna var antingen jättefina eller som tvättbrädor och rakt fram. Inga kurvor, bara ett vägarbete som var helt otroligt! Man körde cirka 1 mil i ren makadam. Jag trodde att vi skulle få punktering och hjärtat satt i halsgropen på en, man trodde aldrig det tog slut. Men det gick.. Upplevelser längst vägen, man tankar, fikar och vilken natur….

Äntligen i Järneda registrerade vi oss, sen skulle vi bo på campen för vi skulle ju tälta. Våra kollegor kom senare, för dom kom med färjan från Stockholm  och Inger, Maggen, Majvor och Marie Louise skulle bo på rum. Carina och Åsa tältade med oss.

Dag 1
Lugn dag. Lite lekar, gå runt och prata men alla vänner man lärt känna på dessa turer och på kvällen var det välkomstmiddag med folkdans, tal, liveband, dans och mycket prat och rocken roll……

Dag 2
Idag har vi åkt med buss till Tallinn Old Town med en engelstalande tolk. Mycket trevligt och väldigt lätt att förstå. Sen fick vi gå lite själva och kolla lite och sen buss tillbaka. Toppendag!
Middag, sen lite party till liveband. Sen drog vi oss ner till tältet och hade lite fest med våra tyska vänner och sjöng schlager. På TYSKA!! Tyvärr lovade jag dessa damer att jag skulle träna till nästa år så jag kunde vara med att sjunga.

Dag 3
Idag hade Wima en planerad körning, men vi från Sverige gjorde en egen tur till Rakvere tror jag det hette, där åt vi middag och tittade i lite affärer. Regn kom det, så det var bara att plocka fram regnstället. Men när vi kom tillbaka så var solen framme, toppen! Så då blev det lite öl nere hos oss vid tältet, mycket trevligt. Det var riktigt kallt om kvällarna så man fick sova i sitt ullunderställ! Vi fick låna lite filtar av kompisarna som hade rum, snälla kompisar.

Dag 4
Späckat program varje dag. Charity run, lekar, uppvisning av nya BMW och offroad-körning. Presidentmöte, Line dance och dans med liveband på kvällen, fullt ös!

Dag 5
Sista dagen med gänget, tänk att det kan gå så fort! Idag skall vi köra parad till Rakvere slott där vi får lite guidad tur. Sen skall vi ta grupp foto, sen lite fri eftermiddag, farvälmiddag, mycket prat och dans.

Dag 6
Nu är vi på väg hem. Tältet nere, packningen på motorcykeln och nu är det bara att krama alla och säga hejdå. Och nu bär det hemåt. Lite diskussioner om vi skall köra ett annat håll för vägarbetet, men vi menar att det kan ju inte bli värre. Men det blev det! De hade vattnat skiten så det inte skulle ryka, men det blev såpehalt och grusen som fastnade på hojen var som cement, ingen rolig historia när vi kom hem. Nu hade vi inte bokat någon boende när vi körde hem så vi började kolla innan Riga. Vi hittade ett gammalt slott med storkbo på taket som låg helt otroligt fint och vi åt en helt fantastik middag där. Sen sov vi som stockar.

Dag 7
Nu är det bara hemåt som gäller. Till Klaipeda och ta färjan. Hoppas att
fler kommer att kunna åka med till Turrki i Finland nästa år.
Detta är bara så roligt!