I backspegeln

Internationella träffen i Rumänien 19 – 24 augusti

Vi flög från Göteborg till Munchen på söndag den 18/8, bytte där och flög vidare till Sibiu i Rumänien. Framme  hämtade vi den  bil vi bokat hemifrån, den blev dyrare än vi tänkt. Bil istället för mc, också pga personliga skäl. Vi skulle till Rumänien på Wima-träff  så var det bara. Bodde på hotell i Sibiu första natten, tog en liten stund att hitta, låg alldeles vid vägen. Valt detta för det kändes bra att ta det lugnt  då vi inte varit i Rumänien tidigare och visste hur vägarna var. Fint hotell och god frukost.

WIMA Rumänien 2024. Dit ville både Carina och jag. Sett fram mot detta i ett år. Flygbiljetterna blev bokade några dagar innan pga personliga skäl. Det gick bra det också.

Vi påbörjade vår resa måndag förmidag med att ha ca 20 mil att köra. I värmen. Det fanns som tur var AC i bilen. Carina trivdes i värmen. Mot Tabara Sauli.En fin och trevlig plats. Camping/vandrarhem. alldeles vid vattnet, fast där fick vi inte bada. Hade först lust att trotsa det men den lusten försvann när jag kom till vattnet. Framme fick vi våra sängplatser och vi delade rum med mycket trevliga Isländskor vilka jag tyvärr inte kommer ihåg namnen på. Välkomstmiddag på kvällen. Kåldolmar och majsmos. Gott och trevligt.

Tisdag. Frukost. kollade in yogan fast jag är lite för stel för detta den här gången, men bra var det. Det var planerad utflykt men vi valde att stanna kvar på plats, Varmt. Fick underbar massage för en billig peng, det kunde du få varje dag om du anmälde dej. Leka tycker jag är kul. Det blev flera vattenlekar där vi valde att frivilligt delta. Vattenballonger, hinkleken eller vad jag ska kalla den. Våta blev i vi i alla fall. Det var så skönt att bli avsvalkad och våt i kläderna. Lag som tävlade om en burk öl. Härligt kul. Det var inte så mycket regler blev man inte våt så hjälpte ledarna till. På em åkte Carina och jag till Targu  Mures och tankade bilen så vi kunde köra paraden utan att fundera på det. Shoppade lite snacks nu när vi fick tillfälle. Gott. Till middag fick vi Gulasch. Dans o musik på bryggan och härligt gung på kvällen.

Onsdag. Frukost. Parad till motorbana, ca 230 mc, där de som ville kunde köra med sina hojar på banan. Vi som hade bil låg sist i paraden och naturligtvis kom vi ifrån gänget, men vad gör det när jag har Carina med som kartläsare. Hon hade koll på  vart vi skulle och med Carina och GPS var det inte så svårt och precis när vi var nästan framme mötte vi upp  mc-förarna. Lite kul faktiskt.

På banan kunde de som vill köra med sina egna mc:n. Varmt  37 grader. Vi sökte skugga som de andra dagarna. Vi körde förbi en bensin station och den hette Rumpetrol och det betyder grodyngel på norska. Norskorna tyckte det var kul och vi också.  På kvällen var det dans o gung och Carina trivdes.

Torsdag. På fm hade vi kurs i first aid, där vi  bl.a fick lära oss att vid mc-olycka ALLTID ta av hjälm och hur vi skulle göra. Nu ville jag bada. Carina hade fått tips från de norska tjejerna om en pool nånstans i närheten. Vi googlade lite och åkte iväg till ett hotell och simmade runt runt. Inte så hett idag. Skönt.

På kvällen är det Trash Night. Vad är det undrade fler än vi. Underhållning av bästa klass.  De länder som vill kan välja att visa upp nåt som gäller deras länder eller berätta ur sitt liv. Det är ett brett spectra. Det måste ses för att förstås och kunna njuta av det.

Fredag. Carina och jag åkte till saltgruva idag. I Salina Turda, som vi fått tips av en norska tjej. Varmt inte att förglömma. Sa jag att Carina stortrivs. Där var fler wimatjejer och titta runt. Fantastiskt fint och så skönt att vara där. Avslutningskvällen firades med bubbel och gladda miner. Underbar kväll. Ska upplevas. Presentation från Wima Germany 2025. Det ser vi fram mot.

Lördag. Frukost. Hemresa. Det var flera som redan hade startat sin resa hem. Vi lämnade vid 9-tiden för en resa till Sibiu på ca 2 tim. Vi stannade på halva vägen för att tanka & lite fika. När vi kom till flygplatsen var planet en timme försenat. Vi trodde vi skulle missa planet till Göteborg men det visade sig att det var också försenat, över 1 tim.

Det  var också film er att se och andra aktiviteter fast vi gjorde annat och var inte delaktiga i allt som erbjöds.  Carina som är mycket social hade pratstunder med norskorna, ukrainska och flera andra och fick många tips och fina tankar från dom.

Tack till Marielouise för träffberättelsen och photo cred till Carina samt WIMA Rumänien.

Vårträffen i Snogehom, Skåne 31 maj – 2 juni

Då är årets WIMA träff riktigt i gång. Några fick ett riktigt skyfall över dig på vägen till det vackra Snogeholm medans de flesta körde hit i perfekt hojväder, inte för varm och lagom blåsigt. Mätta efter god mat presenterar vi oss för varandra. Många nya trevliga wimor att lära känna och givetvis många kära återseende. Ett par äldre wimor skickade dessutom sms hälsningar till oss. En sak som slår mig på dessa träffar där vi samtalar om allt det som är livet, är den stora variationen i dialekter. Härlig västgötska blandas med skånska, göteborgska småländska och givetvis rikssvenska.

Då rapsfälten var överblommade bjöd Årets Wimarunda på vallmo utefter slingrande vägar istället. Lunchen intogs hemma hos en Wima. Det är maffigt att se våra hojar tillsammans. Olika typer och märken.

Kvällen avslutades med gruppbild och musikquiz. Det visade sig att vi wimor har stor bredd i vår musik kunskap, inte minst när det gäller finska covers i tango takt!

Tack till Anna-Karin och Marina för bilderna och Carina för filmen.

Medlemsmöte 16 maj

Tack alla ni som tog er tid att komma på vårt medlemsmöte, WIMA blir vad vi gör det till!

Lite kort från mötet:

• Medlems-tjugan går i år igen till Alena, WIMA Ukraina, och hennes oförtröttliga arbete att stötta gamla och sjuka i Kviev och närliggande byar.
  • Vi söker intresserade för att hjälpa till med hemsidan och/eller sociala medier – hör av dig om du är intresserad!
  • Vi tackar Anita Paulsson för hennes tid i styrelsen och engagemang i föreningen och vi välkomnar Mona Bosson tillbaka.

Säsongen 2024 har startat

Nu har vi startat upp våra maskiner och säsongen är i gång! Vi ses på vägarna!

Tack till Anna-Karin, Carola, Jeanette och Åsa för bilderna.